Publiczna Szkoła Podstawowa w Byczynie

Publiczna Szkoła Podstawowa w Byczynie

Byczyna 47

88-210 Dobre

tel. 54 285 00 16

 

skrytka na platformie ePUAP:/PSP_Byczyna/SkrytkaESP

szkolabyczyna@vp.pl

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 390444
  • Do końca roku: 235 dni
  • Do wakacji: 42 dni

Usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych

Ćwiczenie funkcji wzrokowych

  • odszukiwanie par jednakowych przedmiotów,

  • układanie puzzli,

  • tworzenie rysunków poprzez łączenie kropek,

  • odszukiwanie na rysunku przedmiotów, które się powtarzają,

  • liczenie przedmiotów wielokrotnie występujących na rysunku,

  • odszukiwanie różnic między rysunkami.

Ćwiczenie funkcji słuchowych

  • odczytywanie na głos podanych wyrazów,

  • głośne sylabizowanie wyrazów,

  • opowiadanie treści rysunku,

  • rozpoznawanie źródła dźwięku,

  • wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków z najbliższego otoczenia,

  • ćwiczenia rytmiczne.

Ćwiczenie funkcji wzrokowych i słuchowych

  • łączenie przedmiotów na rysunku według wskazówek podawanych ustnie,

  • uzupełnianie rysunku na podstawie ustnych wskazówek,

  • odczytywanie na głos wyrazów ułożonych na siatce,

  • pisanie ze słuchu (dyktando),

  • odczytywanie na głos zestawów wyrazów, następnie zmiana szyku wyrazów tak, by powstało zdanie,

  • wypisywanie wyrazów przedstawionych na kartce, zaczynających się od określonych cząstek.

Ćwiczenie funkcji kinestetyczno - ruchowych

  • wypełnianie pól kolorem,

  • wycinanie elementów,

  • kaligrafowanie według podanych wzorów,

  • dorysowywanie brakujących elementów rysunku,

  • dokładne odtwarzanie wzorów na rysunkach,

Ćwiczenie koordynacji wzrokowo - ruchowej

  • szeregowanie wyrazów w zależności od liczby liter,

  • podpisywanie rysunków,

  • wykreślanie wyrazów z rzędów liter,

  • tworzenie rysunków poprzez łączenie kropek,

  • rysowanie konturów według podanego wzoru,

  • układanie zdań z wyrazów o różnym kolorze.

Ćwiczenie orientacji w kierunkach

  • łączenie elementów według schematu,

  • wypisywanie liter z tabelki według wskazówek przestrzennych,

  • uzupełnianie luk we wzorze w określonym kierunku (np. przeciwnym do ruchu wskazówek zegara),

  • rozszyfrowywanie wyrażeń według podanych kodów przestrzennych,

  • ćwiczenia z wykorzystaniem map (również konturowych).

Ćwiczenie koncentracji uwagi

  • loteryjki np. "Memo - gra w pary",

  • wyszukiwanie przedmiotów ukrytych na rysunku,

  • odszukiwanie różnic między rysunkami,

  • układanie puzzli,

  • rozwiązywanie krzyżówek,

  • rysowanie odbić lustrzanych na papierze milimetrowym.

  • na stole układamy różne przedmioty, np. nożyczki, kredkę, jabłko, zeszyt itd. (zaczynamy od 3-4). Nazywamy te przedmioty. Dziecko zamyka oczy, a my chowamy jeden przedmiot. Zadaniem dziecka jest powiedzenie, czego brakuje. Ilość przedmiotów można stopniowo zwiększać. Można też chować więcej, niż jedną rzecz (w zależności od możliwości dziecka).

  • leniwe ósemki (ćwiczenie kinezjologii edukacyjnej)
    Uczeń kreśli w powietrzu znak ósemki (znak nieskończoności). Zaczyna od środka, rysuje w lewą stronę do góry. Głowę stara się trzymać nieruchomo, śledzi rysowaną ósemkę wzrokiem. Ćwiczenie można wykonać każdą ręką osobno trzy razy.

Ćwiczenie pamięci

  • gra w "Inteligencję", np. gra polegająca na wyszukiwaniu słów z różnych dziedzin rozpoczynających się na zadaną literę,

  • zapamiętywanie wyrazów i pisanie z pamięci,

  • odpowiadanie na pytania dotyczące przeczytanego tekstu,

  • odtwarzanie z pamięci dokładnej drogi do szkoły, sklepu,

  • uzupełnianie tytułów znanych filmów brakującymi wyrazami.

Ćwiczenie logicznego myślenia

  • wyjaśnianie znaczeń podanych wyrazów,

  • dokańczanie opowieści według własnego pomysłu,

  • tworzenie podpisów do ilustracji,

  • ustalanie kolejności fragmentów historyjki obrazkowej,

  • uzupełnianie luk w tekście odpowiednimi wyrazami,

  • pokonywanie labiryntów mające na celu naukę spostrzegawczości i skupienia się, szczególnie dla dzieci bardzo aktywnych ruchowo i emocjonalnie rozbudzonych.

 

Ćwiczenia wzbogacające słownictwo i wiadomości uczniów

  • tworzenie wyrażeń z rozsypanki rzeczowników i przymiotników,

  • wyjaśnianie znaczenia podanych wyrazów,

  • uzupełnianie luk w tekście odpowiednio dobranymi wyrazami,

  • zabawa "Kalambury", ćwiczenia te rozwijają funkcje wzrokowo-słuchowo-ruchowe, usprawniając umiejętność czytania i pisania,

  • gry logiczne, np. szachy,

  • gry słowne np. "Scrabble", "Remik słowny",

  • opowiadanie treści ilustracji, historyjek.

Żródło:

https://piktografia.pl/klasy4-6-karty-pracy-spis-tresci.html


 

Zespół:

Małgorzata Prośniewska, Dorota Tomalak, Beata Czynsz