Ćwiczenie funkcji wzrokowych
-
odszukiwanie par jednakowych przedmiotów,
-
układanie puzzli,
-
tworzenie rysunków poprzez łączenie kropek,
-
odszukiwanie na rysunku przedmiotów, które się powtarzają,
-
liczenie przedmiotów wielokrotnie występujących na rysunku,
-
odszukiwanie różnic między rysunkami.
Ćwiczenie funkcji słuchowych
-
odczytywanie na głos podanych wyrazów,
-
głośne sylabizowanie wyrazów,
-
opowiadanie treści rysunku,
-
rozpoznawanie źródła dźwięku,
-
wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków z najbliższego otoczenia,
-
ćwiczenia rytmiczne.
Ćwiczenie funkcji wzrokowych i słuchowych
-
łączenie przedmiotów na rysunku według wskazówek podawanych ustnie,
-
uzupełnianie rysunku na podstawie ustnych wskazówek,
-
odczytywanie na głos wyrazów ułożonych na siatce,
-
pisanie ze słuchu (dyktando),
-
odczytywanie na głos zestawów wyrazów, następnie zmiana szyku wyrazów tak, by powstało zdanie,
-
wypisywanie wyrazów przedstawionych na kartce, zaczynających się od określonych cząstek.
Ćwiczenie funkcji kinestetyczno - ruchowych
-
wypełnianie pól kolorem,
-
wycinanie elementów,
-
kaligrafowanie według podanych wzorów,
-
dorysowywanie brakujących elementów rysunku,
-
dokładne odtwarzanie wzorów na rysunkach,
Ćwiczenie koordynacji wzrokowo - ruchowej
-
szeregowanie wyrazów w zależności od liczby liter,
-
podpisywanie rysunków,
-
wykreślanie wyrazów z rzędów liter,
-
tworzenie rysunków poprzez łączenie kropek,
-
rysowanie konturów według podanego wzoru,
-
układanie zdań z wyrazów o różnym kolorze.
Ćwiczenie orientacji w kierunkach
-
łączenie elementów według schematu,
-
wypisywanie liter z tabelki według wskazówek przestrzennych,
-
uzupełnianie luk we wzorze w określonym kierunku (np. przeciwnym do ruchu wskazówek zegara),
-
rozszyfrowywanie wyrażeń według podanych kodów przestrzennych,
-
ćwiczenia z wykorzystaniem map (również konturowych).
Ćwiczenie koncentracji uwagi
-
loteryjki np. "Memo - gra w pary",
-
wyszukiwanie przedmiotów ukrytych na rysunku,
-
odszukiwanie różnic między rysunkami,
-
układanie puzzli,
-
rozwiązywanie krzyżówek,
-
rysowanie odbić lustrzanych na papierze milimetrowym.
-
na stole układamy różne przedmioty, np. nożyczki, kredkę, jabłko, zeszyt itd. (zaczynamy od 3-4). Nazywamy te przedmioty. Dziecko zamyka oczy, a my chowamy jeden przedmiot. Zadaniem dziecka jest powiedzenie, czego brakuje. Ilość przedmiotów można stopniowo zwiększać. Można też chować więcej, niż jedną rzecz (w zależności od możliwości dziecka).
-
leniwe ósemki (ćwiczenie kinezjologii edukacyjnej)
Uczeń kreśli w powietrzu znak ósemki (znak nieskończoności). Zaczyna od środka, rysuje w lewą stronę do góry. Głowę stara się trzymać nieruchomo, śledzi rysowaną ósemkę wzrokiem. Ćwiczenie można wykonać każdą ręką osobno trzy razy.
Ćwiczenie pamięci
-
gra w "Inteligencję", np. gra polegająca na wyszukiwaniu słów z różnych dziedzin rozpoczynających się na zadaną literę,
-
zapamiętywanie wyrazów i pisanie z pamięci,
-
odpowiadanie na pytania dotyczące przeczytanego tekstu,
-
odtwarzanie z pamięci dokładnej drogi do szkoły, sklepu,
-
uzupełnianie tytułów znanych filmów brakującymi wyrazami.
Ćwiczenie logicznego myślenia
-
wyjaśnianie znaczeń podanych wyrazów,
-
dokańczanie opowieści według własnego pomysłu,
-
tworzenie podpisów do ilustracji,
-
ustalanie kolejności fragmentów historyjki obrazkowej,
-
uzupełnianie luk w tekście odpowiednimi wyrazami,
-
pokonywanie labiryntów mające na celu naukę spostrzegawczości i skupienia się, szczególnie dla dzieci bardzo aktywnych ruchowo i emocjonalnie rozbudzonych.
Ćwiczenia wzbogacające słownictwo i wiadomości uczniów
-
tworzenie wyrażeń z rozsypanki rzeczowników i przymiotników,
-
wyjaśnianie znaczenia podanych wyrazów,
-
uzupełnianie luk w tekście odpowiednio dobranymi wyrazami,
-
zabawa "Kalambury", ćwiczenia te rozwijają funkcje wzrokowo-słuchowo-ruchowe, usprawniając umiejętność czytania i pisania,
-
gry logiczne, np. szachy,
-
gry słowne np. "Scrabble", "Remik słowny",
-
opowiadanie treści ilustracji, historyjek.
Żródło:
https://piktografia.pl/klasy4-6-karty-pracy-spis-tresci.html
Zespół:
Małgorzata Prośniewska, Dorota Tomalak, Beata Czynsz